Liever nee dan sorry
Tijdens een training persoonlijke effectiviteit een poos geleden, bracht een van de deelnemers bovenstaande zin in; ‘liever nee dan sorry’.
Hij had hem ‘meegenomen’ uit zijn vorige werkkring.
Met veel van zijn collega’s had hij gemeen dat ze allemaal heel gedreven en gemotiveerd waren om hun doelen te behalen. Het resultaat van al die gedrevenheid en motivatie is, dat ze wel eens gebukt gingen onder te veel werk. Alles is belangrijk, alles moet gedaan worden. Nee-zeggen was heel moeilijk voor een groot deel van deze medewerkers.
En zij zijn daarin niet uniek. Ik kom ze in mijn trainingen in allerlei organisaties tegen.
Toegewijde medewerkers die alles willen oppakken, klussen 100% goed willen doen én ook nog eens graag hun collega’s willen helpen. Medewerkers die gauw opspringen als hen iets gevraagd wordt. Die moeilijk nee zeggen tegen hun leidinggevende en hun teamgenoten.
Resultaat van deze bereidheid de ander te helpen kan zijn, dat je hiermee te veel werk op je bordje laadt. Dat je meer toezegt dan je kunt waarmaken.
En je vervolgens toezeggingen niet meer kunt nakomen. Uiteindelijk moet je jouw collega gaan teleurstellen met de mededeling dat je er niet aan toe bent gekomen. Of, nog erger, dat je collega komt vragen waar het toegezegde werk blijft, en je moet bekennen dat je het helemaal vergeten bent door alle drukte.
En dan is een verontschuldiging het enige wat je nog kunt geven.
Wat kan helpen tegen te snel ‘Ja-zeggen?
’Het helpt als je een vraag krijgt, eerst even goed na te denken voor je ja gaat zeggen; het helpt om eerst tot tien te tellen. En wat vragen te stellen, om te onderzoeken waar de vraag van de ander precies over gaat.
- Vraag als eerste: ‘wanneer heb je het nodig?’ Deze vraag levert je duidelijkheid over de termijn waarop je het gevraagde moet gaan leveren.
- Kijk vervolgens in je agenda om te zien of je nog wel ruimte hebt om de klus in te plannen.
- Is het antwoord van de ander ‘Nu!’ of ‘Vandaag!’? Vraag dan waarom hij/zij het nu pas vraagt.
- Is je eerste gedachte na de vraag om hulp van de ander: ’Past deze klus wel bij mijn functie?’ Neem die gedachte serieus en stel een vraag aan de ander: ‘Waarom vraag je mij daarvoor?’ Wellicht biedt het antwoord je een interessant inzicht.
- Heb je tijd voor de klus, vind je dat hij bij jouw werk past, dan is het logisch dat je ja gaat zeggen.
- Heb je geen tijd? Dan is het effectiever om je collega te vertellen dat het niet gaat lukken de klus te doen vóór de deadline.
- Jouw ‘nee’, wat je geeft met de rede waarom, helpt je collega dan meer dan ‘ja’ zeggen en uiteindelijk je toezegging niet waar kunnen maken. Een tijdig ‘nee’ geeft jou ruimte om je eigen klussen te doen én het zorgt ervoor dat je collega de tijd heeft om een alternatief te zoeken.
Jouw ‘nee’ tegen je collega is het resultaat van het ‘ja’ tegen jezelf. Je doet het niet om onaardig te zijn, maar om er voor te zorgen dat je je eigen werk goed kunt doen. En je zorgt ermee dat je niet gebukt gaat onder toezeggingen die je niet kunt nakomen, met alle nare gevoelens die daarbij horen.
Dit is in mijn ogen een gezond streven. Ik wens je dan ook veel succes met ‘ja’ tegen jezelf zeggen.